עליונית בעברית

שבוע שעבר סיפרתי על העליונית הזהובה שאני סורגת לפסטיבל יערות מנשה. מאז הפסטיבל חלף עבר ולא רק שהעליונית עדיין על המסרגות – היא לא גדלה מעבר לסנטימטרים בודדים. מסתבר שנטישת העולם לסוף שבוע שלם של פסטיבל ביער גורם לשבוע עמוס בכל הלימודים/עבודה/מטלות שאני בדרך כלל עושה בשישי-שבת. מי ידע שאני עושה כל כך הרבה…

בזמן שאני נאבקת בלסיים את העליונית (ובראש אני כבר סורגת אלף פרויקטים הבאים) מישהי ביקשה שאתרגם את הוראות הסריגה של לעברית. מתוך רצון אנוכי לחלוטין שתשתתפו איתי במאבק – אני נענית לאתגר.

איפה אפי? (ליד אחד העצים, לא סורגת עליונית).
התמונה מעכבר העיר (צילום: גיא פריבס) וגם הכתבה מאוד מאוד מומלצת.

טוב אז אפתח ואומר שההוראות האלה ממש לא שלי, אלא של מישהי בשם קלי מאהר ואפשר למצוא אותן באנגלית בבלוג שלה או בראבלרי. למרות שלא נראה שקלי מעצבת באופן מקצועי (לא מצאתי עיצובים נוספים שלה) הדוגמה הזו זכתה לתהילת על ויש לה מעל 3000 יצירות בראבלרי. אני מאוד ממליצה להציץ קצת בפרוייקטים שאחרים עשו ולשאוב קצת השראה לגבי צבעים, עובי החוט ודברים שאולי תרצו לשנות (זה טיפ שקצת תמיד תופס, ובמקרה הזה אפשר לראות שאנשים ממש גיוונו בכל מיני דרכים).

לא הצלחתי לפנות אליה ולבקש אישור לתרגום אבל אני מאמינה שזה בסדר בגלל שההוראות מוצעות באתר בחינם, וראיתי שהן תורגמו כבר לשפות אחרות. ובכל מקרה – מליון קרדיט לקלי!

קצת הכנות

חומרים: 2 כדורי צמר בעובי בינוני (worsted), מסרגות 5 מ"מ ומסרגות 6.5 מ"מ. בתכלס אפשר להשתמש באיזה צמר שרוצים ואיזה מסרגות שמתאימות לו, אם עוקבים בריכוז אחרי הפיסקה הבאה:

בגלל שקשה ויקר להשיג בארץ כל מיני סוגים ומותגים של צמר, הרבה פעמים אנחנו משתמשות בצמר אחר וקצת מנחשות לגבי העובי והגודל. מזל שקלי סיפקה לנו הוראות קלות להתאמה אישית. קודם כל תמדדו את רוחב הכתפיים (לי יצא בערך 40 ס"מ) ותוסיפו לזה 10 ס"מ מכל צד (בשביל השרוולים) – סך הכל יצא לי 60 ס"מ וזה יהיה הרוחב של הסריגה שלי. בשביל לקבוע כמה עיניים להעלות אני סרגתי swatch – ריבוע של 10X10 ס"מ בדוגמת 2 ימין 2 שמאל (או הדוגמה שבהוראות), שבעזרתו אוכל להעריך כמה עיניים בכל ס"מ. כל דוגמה תמיד תמליץ למדוד ולהשתמש בצמר+מסרגות שיניבו את יחס העיניים/ס"מ שמפורט בדוגמה – אני לא תמיד עושה את זה, אבל במקרים שבהם חשובה לנו מידה מדויקת זה שימושי מאוד. לי יצא 16 עיניים על 10 ס"מ, ולכן בשביל רוחב של 60 ס"מ אני צריכה 96 עיניים. אבל (כן, יש עוד) הדוגמה שלנו דורשת עיניים בכפולות של 4 ועוד 2, ולכן אם יצא לי 96 (כפולה של 4) אני צריכה להוסיף או להסיר 2 עיניים. אני מעדיפה קצת רחב מדי מאשר קצת צמוד מדי, ולכן העליתי 98 עיניים, אבל לגמרי אפשר גם ההיפך (בהוראות באנגלית היא הסירה 2 עיניים).

דבר אחרון לפני שמתחילים – האורך. האורך הוא בעצם היקף השרוול, ולכן נמדוד את עובי הזרוע בחלק העליון ביותר שלה, ממש מתחת לבית השחי. לי יצא 25 ס"מ ולזה אני מוסיפה עוד 16 ס"מ (בשביל כל האיזור מתחת לשרוול, בו יהיה תפר). סך הכל אני מכוונת למלבן בגודל 60X41, ומעלה 98 עיניים. את המספרים המודגשים צריך לערוך כל אחת לפי מידותיה, והשאר קבועים.

ובתכלס:

מעלים את כמות העיניים שיצאה לך (אני העליתי 98) למסרגות הדקות. אפשר להשתמש במסרגות ישרות, אבל מסרגות עגולות יקלו על העבודה ויורידו מעומס המשקל על פרק כף היד. אני השתמשתי במסרגות addi lace ואני קצת מאוהבת בהן.

שורה 1: סורגים 2 שמאל ו-2 ימין עד 2 העיניים האחרונות, ואז 2 שמאל.

שורה 2: סורגים 2 ימין ו-2 שמאל עד 2 העיניים האחרונות, ואז 2 ימין.

ממשיכים ברצף של שורות 1 ו-2 עד שהסריגה באורך של 8 ס"מ. אני התקמצנתי על צמר אז עשיתי רק חצי מהאורך ועכשיו אני קצת מצטערת על זה. בכל מקרה בסוף הקטע שקלתי את הסריגה בשביל שאוכל להעריך כמה צמר אצטרך בשביל לסגור עם קטע באורך זהה.

עוברים לדוגמת התחרה: (את השורה הראשונה עושים עם המסרגות הדקות ואת השאר ממשיכים עם העבות יותר. פה כבר לא היו לי addi lace בגודל המתאים והייתי עצובה)

שורה 1: להעביר עין ראשונה, (להוריד עין ימין, פעמיים חוט על מסרגה להוספת 2 עיניים, להוריד עין שמאל) לחזור על הקטע שבתוך הסוגריים עד שנשארת רק עין אחת ולסרוג אותה ימין. בסוף תהיה אותה כמות עיניים שהתחלת איתה.

שורה 2: להעביר עין ראשונה, (לסרוג 2 עיניים שמאל, לסרוג עין שמאל דרך הלולאה האחורית, לסרוג עין שמאל) לחזור על הקטע שבתוך הסוגריים עד שנשארת רק עין אחת ולסרוג אותה שמאל.

לא מבינים על מה אני מדברת? הסברים מפורטים יותר בסוף הפוסט!

תמשיכו ברצף את שורות 1 ו-2 עד שהסריגה מגיעה ל-8 ס"מ פחות מהאורך הרצוי (או שהחלק של התחרה יהיה זהה להיקף הזרוע שמדדת).

חשוב! זה הקטע ה(קצת)מסובך! נשתמש במסרגת עזר (כמו של צמה) בשביל שהמעבר העליון מהחלק של התחרה ל-2X2 יהיה זהה למעבר התחתון.

נסרוג שורה אחת בצורה הזו: להעביר עין ראשונה, (להעביר עין אחת למסרגת עזר בקדמת הסריגה, לסרוג שמאל לתוך העין הבאה ולסרוג ימין לתוך העין במסרגת עזר, להעביר עין אחת למסרגת עזר מאחורי הסריגה, לסרוג ימין לתוך העין הבאה ולסרוג שמאל לתוך העין במסרגת עזר) לחזור על הקטע שבתוך הסוגריים עד שנשארת רק עין אחת ולסרוג אותה שמאל.

אם הסתבכתם יש דוגמה ביוטיוב בדיוק לשורה הזאת. זאת שורה מעצבנת אבל צריך לעשות אותה רק פעם אחת ואחרי זה חוזרים למסרגות הדקות יותר ולדוגמת 2 ימין 2 שמאל עד שהקטע 2X2 שבסוף הסריגה באורך 8 ס"מ או זהה באורכו לקטע 2X2 שבתחילת הסריגה, וכל הסריג באורך הרצוי.

סוגרים את כל העיניים – היא ממליצה להשתמש בטכניקה הזאת, אבל אני לא יודעת כמה זה קריטי. בכל מקרה חשוב להוריד את העין בצורה קצת רופפת בשביל שלא יהיו כיווצים והקטע העליון יקביל ברוחב לעיניים שהעלינו בהתחלה.

יצא לנו מלבן כזה:

המלבנים הקטנים בקצוות סרוגים 2X2 והקטע הגדול באמצע בדוגמת תחרה. אנחנו רוצים לחבר את שני הקטעים של 2X2 בכל צד זה לזה (כלומר כל צד לעצמו) – לפי השרטוט נתפור את A ל-B ואת C ל-D.

החורים שנוצרו מהתפירה הם השרוולים. תבחרו איזה קצה יהיה העליון ואיזה התחתון ותתפרו את הצווארון בהתאם (סתם להצמיד אותו קצת לגוף, שלא יקפוץ).

והוראות מפורטות יותר, כי הבטחתי:

לכל מי שהתבלבלה מהוראות התחרה – את העין הראשונה מורידים לכיוון ימין, שזה פשוט אומר לסרוג ימין שתי עיניים ביחד (באנגלית – k2tog, להוראות ביוטיוב). אחרי זה מוסיפים שתי עיניים בצורת חוט על מסרגה, שזה בגדול אומר ללפף את הצמר פעמיים סביב המסרגה שביד ימין (באנגלית – yo, להוראות ביוטיוב – שימו לב שהיא מוסיפה רק עין אחת ואנחנו צריכים שתיים). את העין הבאה מורידים לכיוון שמאל, שזה קצת יותר מסובך – מעבירים עין אחת למסרגה כמו בימין, מעבירים גם את העין הבאה כמו בימין, להעביר את המסרגה השמאלית דרך שתיהן ולסרוג אותן ביחד מאחורה (באנגלית – ssk, להוראות ביוטיוב). התוצאה היא אותה כמות עיניים כי הורדנו שתיים והוספנו שתיים. בשורה הבאה סורגים הכל שמאל חוץ מאת העין השלישית ברצף שאותה סורגים דרך הלולאה האחורית (יוטיוב).

וזהו! אני בינתיים ממשיכה לסרוג במרץ. אם אתן משתמשות בהוראות האלו אני אשמח ממש לשמוע – תשתפו פה בתגובות או תעלו תמונות לפייסבוק החדש שפתחתי בבלוג.

11 מחשבות על “עליונית בעברית

  1. הי מיכל,

    שמחתי לקרוא את ההוראות ושאלתי היא באם ההוראות היותר מפורטות שרשמת בסוף הן בעצם הדוגמא של התחרה באמצע ? ?
    זה לא כל כך ברור…

    אשמח לתשובתך,

    תודה,

    דבורי

    • היי דבורי, ההוראות המפורטות בסוף הן אכן הסבר לדוגמת התחרה. אם הסתדרת עם דוגמת התחרה אין צורך להתעכב על הפירוט. אם את מכירה הוראות באנגלית זה נראה ככה:
      שורה 1: להעביר עין ראשונה, לסרוג (k2tog, yo twice, ssk) עד עין האחרונה ולסרוג אותה ימין
      שורה 2: להעביר עין ראשונה, לסרוג (p2, ptbl, p1) עד העין האחרונה ולסרוג אותה שמאל.
      בהצלחה!

      • תודה לך מיכל על תשובתך המהירה…

        זהו שלא קוראת מינוחים באנגלית וזה גם מאד מבלבל אותי, הסתכלתי ביוטיוב אז זה נראה שונה קצת מההסבר
        יש אולי עוד אפשרות למתן הסבר לדוגמא זו…
        מזמן כבר שמתי לב ברבלרי לדוגמאזו, אבל חיכיתי שמישהי תרים את הכפפה ומאד מאד בא לי לסרוג אותה.

        תודה לך ויום ניפלא,

        דבורי

      • היי דבורי, אנסה להסביר קצת יותר אבל יעזור לי אם תוכלי להצביע על נקודה מסוימת שבילבלה אותך.
        דוגמת התחרה מורכבת משתי שורות שחוזרות ברצף. תמיד נתחיל מלהעביר את העין הראשונה ונסיים בלסרוג את העין האחרונה ימין בשורה 1 ושמאל בשורה 2.
        שורה 1: להעביר עין ראשונה, (לסרוג 2 עיניים ביחד ימין, להעביר פעמיים את החוט על המסרגה הימנית, להעביר את העין הבאה למסרגה הימנית כמו ימין בלי לסרוג, להעביר עוד עין למסרגה הבאה כמו ימין, להעביר את המסרגה השמאלית דרך שתי העיניים האחרונות ולסרוג אותן ביחד דרך הלולאה האחורית, מלמעלה) לחזור על הרצף שבתוך הסוגריים עד שנשארת רק עין אחת ולסרוג אותה ימין. תוודאי שנותרת עם בדיוק אותו מספר עיניים.
        שורה 2: להעביר עין ראשונה, (לסרוג שתי עיניים שמאל, לסרוג את העין הבאה שמאל דרך הלולאה האחורית כלומר מלמטה למעלה עם הצמר מאחור, לסרוג עוד עין שמאל רגיל) לחזור על הרצף שבתוך הסוגריים עד שנשארת רק עין אחת ולסרוג אותה שמאל.

        מקווה שזה קצת ברור יותר ואם לא אז תסבירי לי איפה התבלבלת ונראה מה אפשר לעשות 🙂

      • כן, נראה לי שיותר ברור, אנסה כבר בערב לשחזר אות הדוגמא, רצה כעת לעבודה…
        מה שבעצם בלבל אותי ,שכתבת שצריך לעשות אותה רק פעם אחת, אבל מסתבר שצריך לסרוג אותה כל 2 שורות ולמעשה עד שגומרים את החלק של התחרה אמת ? ? ואח"כ בא החלק של ה-2 ימין ו-2 שמאל….
        ז"א שבקטע של היוטיוב היא מראה בדיוק את העין הזו וזה הולך למעשה ברצף …שורה 1 ושורה 2 בשמאל…
        מקווה שאכן הבנתי כי זה דגם מ ש ג ע….

        ושוב, תודה לך מיכל,

        דבורי

      • מיכל אני עוד פה חצי דקה, כבר מבולבלת לגמרי….בדוגמא היא מראה את העין הראשונה בימין ואחריה את השנייה בשמאל – האם זה צריך להיות כך או רק כהמחשה ? ?….או שהימין זו כל השורה והשמאל זו כל השורה ? ?

      • היוטיוב זה רק להמחשה של איך להוסיף/להסיר עיניים, אל תתני לו לבלבל אותך 🙂
        שתי השורות הן בדיוק כמו שכתבתי בתגובה הקודמת – בשורה הראשונה זה תחרה, בשורה השנייה הכל שמאל (חוץ מהעין השלישית כל פעם שהיא שמאל דרך הלולאה האחורית – תסתכלי בתגובה הקודמת)
        חוזרים עליהן שוב ושוב (1, 2, 1, 2…) עד סוף הקטע של התחרה. את השורה הבאה, עם מסרגת עזר, עושים רק פעם אחת כי היא רק בשביל שיהיה מעבר יפה מהתחרה לקטע הבא.

  2. אחחח….איפה הימים שהייתי רזה ויוכלתי ללבוש כזה…היום זה רק יבליט דברים שהשתיקה יפה להם…חחח
    כל הכבוד!

  3. מיכל שלום,
    היום גיליתי אותך… מצטערת שרק היום…
    הדוגמא של העליונית/שרוולון ממש יפה ועושה חשק לסרוג אותה.
    כשאת אומרת "להעביר עין ראשונה" את בעצם מתכוונת להעביר אותה מבלי לסרוג. האם הבנתי נכון?
    אודה לך על התשובה. חוץ מזה, הכל מאד ברור!!
    רונית.

    • היי רונית,
      תודה על המחמאות! כיף ממש לשמוע.
      אכן, להעביר את העין הראשונה בלי לסרוג, בשביל לשמור על גימור אחיד בקצה הבד.
      בהצלחה! אשמח לראות תמונות של התוצאה

להשאיר תגובה

