סלינו על כתפינו

הרבה שנים חשבתי ששבועות הוא פיקציה. משום מה לא עשינו בבית ארוחות חג בשבועות, לא לבשתי לבן לבית הספר, לא קצרתי את התבואה. ובכלל אני אלרגית לחלב.
המנהגים עדיין לא לגמרי ברורים לי אבל באופן כללי הערכים נשמעים לי חיוביים. לתקן זה טוב, לקצור זה טוב, לעבוד את האדמה – מה טוב.
יותר מהכל, ואולי בשונה משאר החגים, שבועות נתפס אצלי כחג אסתטי – אני מדמיינת נערות גבוהות בחצאיות לבנות וחולצות פרחוניות נפוחות רוקדות במעגל ריקודי עם, בערב אחד שלקוח מתוך המאה הקודמת. האביב בשיאו, הפירות טריים ועוגות הגבינה מושחתות.

כשהייתי בכיתה ב' בנות השכבה התבקשו לרקוד בטקס שבועות. כל אחת קיבלה טנא, קטן ולבן, ששילבנו בריקוד באיזושהי צורה מאולצת. אחרי זה הוא ישב לי בחדר כמה שנים, חסר שימוש אך לא חסר תועלת, מאחסן שלל חפצים אקראיים. משום מה החלטתי השנה לסרוג אחד חדש, עוד יותר קטן וכנראה עוד יותר חסר שימוש (אבל היי – השתמשתי בצמר שכבר היה לי ודוגמא שאלתרתי, ככה שזה לגמרי נחשב ב-12 ב-12 שלי!).

השתמשתי במסרגת קרושה  5 מ"מ וצמר אורגני מסוג אקו-צמר (מהחנות yarn.co.ilשלצערי נסגרה כבר). הצמר הרבה יותר גס מבדרך כלל ועובר תהליך כימי הרבה יותר עדין בטוויה. הוא לא צבוע בכלל ומגיע בגוונים טבעיים לפי סוג הכבשה. הצמר הרגיש לי כפרי מאוד והצבע דומה מעט לקש, ולכן מאוד מתאים לפרויקט הזה. האינטרנט מלא בסוגים שונים של הוראות, אני אלתרתי משהו זריז שהתאים לצרכים שלי.

טנא

שורה ראשונה: 5 עיני שרשרת, לחבר למעגל בעזרת עין שטוחה בין העין הראשונה לאחרונה.

שורה שנייה: 5 חצאי עמודים לתוך המעגל, לחבר עם עין שטוחה לתחילת השורה.

שורה שלישית: עין שרשרת אחת, פעמיים חצי עמוד לתוך כל עין, לחבר עם עין שטוחה.

שורה רביעית: עין שרשרת אחת, (חצי עמוד לתוך העין הראשונה, פעמיים חצי עמוד לתוך העין השנייה),  לחזור על החלק שבתוך הסוגריים עד לסוף השורה, ולחבר עם עין שטוחה.

שורה חמישית: עין שרשרת אחת, (חצי עמוד לתוך העין הראשונה, חצי עמוד לתוך העין השנייה, פעמיים חצי עמוד לתוך העין השלישית),  לחזור על החלק שבתוך הסוגריים עד לסוף השורה, ולחבר עם עין שטוחה.

להמשיך באותה דוגמא, כאשר בכל שורה מגדילים את המרווח בין הוספת העיניים (כל פעם שנעשה פעמיים חצי עמוד לתוך עין אחת, נוצרת עין נוספת), עד שבסיס הסל הגיע לקוטר הרצוי. חשוב להמשיך להוסיף עיניים אחרת הבסיס יתקער וייראה כמו כיפה. בנסיון ראשון עשיתי 5 שורות ויצא ממש קטן מדי, בנסיון שני עשיתי  10.

כדי ליצור זווית בין בסיס הסל לדפנות, נסרוג שורה אחת של חצאי עמודים (אחת בכל עין) רק דרך הלולאה הקדמית של העין. מה זה אומר? כל עין בעצם נראית כמו V שוכבת על הצד. ה-V מורכב משתי לולאות, ובדרך כלל נעביר את המסרגה תחת שתיהן. אם נעביר את המסרגה רק תחת אחת מהן, ניצור זווית ישרה בין השורה הזו לשורה הקודמת.

את דפנות הסל סרגתי ברצף של חצאי עמודים לכל האורך עד שהסל נראה לי עמוק מספיק ביחס לרוחב שלו (או עד שנמאס לי). בסוף סגרתי אותו עם עין שטוחה וממנה התחלתי לסרוג את הרצועה.

הרצועה היא פס ישר של שלוש עיניים שנסרגות בשורות רצופות של עמודים חתוכים (מה זה? כמו עמוד רגיל – נעביר חוט על מסרגה ככה שיש לנו שלוש לולאות על המסרגה,  אבל במקום להעביר שתיים-שתיים נעביר את החוט דרך שלושתן יחד). בסוף חיברתי את הרצועה לצד השני של הסל באמצעות עיניים שטוחות – חשוב להקפיד על סימטריה ולחבר את קצה הרצועה בדיוק מול תחילתה, אחרת זה יוצא עקום ומבאס לכם את כל הטנא. קרה לי, התבאסתי מאוד

אחרי שיצא לי טנא אחד פיצי ועקום, הכנתי נסיון שני מוצלח יותר ולא הצלחתי להתאפק – הוספתי לו עיטור לבן. לעיטור בצבע אחר, סרגתי קודם כל שורה אחת רגילה (של חצאי עמודים) בצבע החדש. בשורה הבאה: עין שרשרת, (חצי עמוד לתוך העין הראשונה, לדלג על העין השנייה, 6 עמודים לתוך העין השלישית, לדלג על העין הרביעית) לחזור על הקטע בתוך הסוגריים עד הסוף, לחבר עם עין שטוחה.

מה עושים עם זה אני לא ממש יודעת. אפשר לשים בפנים ביכורים ותבואה. בכל שאר השנה, אפשר להשתמש בו לאחסון כפתורים או חוטים או חרוזים, או להכין אחד ממש גדול ולקחת אותו לשוק. עליי כנראה השתלטה אווירת החג אז סרגתי גם פרחים קטנים לשים בפנים.

פרח

גם לפרח יש אלף דוגמאות באינטרנט, יש פרח בשני צבעים, בשכבות, או בתלת-מימד, וגם כאן אני חיפשתי משהו פשוט, מהיר ויפה אז אלתרתי. זה קל וממכר, ודורש נורא מעט צמר, ככה שהכנתי כ-800.

שורה ראשונה: 5 עיני שרשרת, לחבר למעגל בעזרת עין שטוחה בין העין הראשונה לאחרונה.

שורה שנייה: 3 עיני שרשרת, 15 עמודים לתוך המעגל, לחבר עם עין שטוחה.

שורה שלישית: עין שרשרת אחת, (חצי עמוד לתוך העין הראשונה, 6 עמודים לתוך העין השנייה, לדלג על העין השלישית) לחזור על הקטע שבתוך הסוגריים עד הסוף, לחבר עם עין שטוחה.

בסוף יוצא פרח קטן ופשוט עם 5 עלי כותרת. אני השתמשתי במסרגת 3.5 מ"מ וכל מיני שאריות צמר צבעוניות שכבר היו לי בבית, אבל כיף לשחק עם כל מיני מסרגות וחוטים שונים לקבלת פרחים בגדלים שונים. בגלל שכל דבר חמוד יותר בפיצי, הכנתי גם אחד מחוט רקמה ומסרגת 1 מ"מ – זה היה באמת חמוד יותר, אז הכנתי עוד כ-800. אספתי את פרחיי בטנא ויצאנו לטייל ולהצטלם בגן מאיר.

מקווה שלכולם היה חג שמח, שאכלתם מלא גבינה ושלא כאבה לכם הבטן. ואם אתם סורגים טנא או פרח או כל דבר – אני אשמח מאוד לראות תמונות בפייסבוק!

מחשבה אחת על “סלינו על כתפינו

להשאיר תגובה

